بارش‌های سیل‌آسای لرستان آغاز شد/ انسداد راه 10روستای کوهدشت

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سامانۀ بارشی هفتۀ نخست بهار 1403 از پنجم فروردین به مناطق غربی کشور وارد شد و هشدار قرمز هواشناسی را برای استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، شمال و شرق خوزستان و جنوب و شرق لرستان صادر کرد.

بارش‌های پنجم فروردین در پلدختر، معمولان کوهدشت و شرق لرستان از شدت بیشتری برخوردار است، به‌طوری‌که بارش‌هایی به‌صورت نقطه‌ای بین 80تا120میلی‌متر و بیش‌تر از 120میلی‌متر پیش‌بینی شده‌است.

احتمال طغیان رودخانۀ کشکان در پلدختر به‌دلیل شدت بارش‌های اخیر اعلام شده‌است تا بار دیگر تخلیۀ روستاها و میزان تاب‌آوری راه‌ها و روستاهای لرستان در آزمون سیل دوباره قرار بگیرد.

سیل بهار 1398 ارتفاع آب در پلدختر و معمولان را به پشت‌بام‌ خانه‌ها رساند و راه‌های زمینی، ارتباطات مخابراتی و راه هوایی لرستان با سایر نقاط را قطع کرد.

از سوی دیگر ورود دو سامانۀ بارشی در بازۀ زمانی 4 تا 12 فروردین 1398 دبی رودخانۀ خرم‌آباد را به بیش از 1000 مترمکعب بر ثانیه رساند و راه‌های ارتباطی، سکونتگاه‌های روستایی و زمین‌های کشاورزی را تخریب کرد.

ضعف پروژه‌های آبخیزداری ایجاد رواناب و جاری‌شدن سیل را در لرستان شدت داده‌است و علاوه‌بر آن نبود یک سد مهارکننده در رودخانۀ کشکان این استان را هنگام بارندگی‌ در هراس سیل و تخریب قرار برده‌است.

هشدار سیل در حالی پس از چهار سال لرستان را برای سال‌های متوالی در وضعیت بحرانی قرار داده‌است که برخی از محورهای آسیب‌دیده از سیل 1398 در این استان هنوز موقت است و وعده‌های بازسازی نیز بی‌اعتبار!

افزایش تراز سد سیمره

محمد مرادی، فرماندار کوهدشت، شامگاه در جمع خبرنگاران با اعلام وضعیت هشدار قرمز بارندگی، گفت: محور ارتباطی 10روستای رودبار هم‌اکنون مسدود شده‌است.

او با تأکید به افزایش سطح آب سد سیمره به‌دلیل حجم بارش‌های اخیر، اضافه کرد: اراضی روستاهای مجاور این سد با آبگیری سد سیمره در گذشته تملک شده‌است.

فرماندار کوهدشت یادآور شد: پنج سایت جدید برای ساکنان روستاهای مجاور سد سیمره در نظر گرفته‌است، اما اهالی هنوز در این مناطق اسکان نیافته‌اند.

مرادی با اعلام اینکه تراز سد سیمره اکنون به 710 متر رسیده‌است، متذّکر شد: محور دسترسی روستاهای رودبار هم‌اکنون مسدود شده‌است و جادۀ جایگزین برای تردد این اهالی احداث می‌شود.

گردنۀ پای آستان مسدود شد

او اضافه کرد: محور پای آستان در بخش طرهان با تشخیص ستاد مدیریت بحران و برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیل احتمالی مسدود شده‌است.

فرماندار کوهدشت تأکید کرد: میسر جاده کوهنانی- کارخانه گچ به‌عنوان محور جایگزین گردنۀ پای آستان در نظر گرفته شده‌است.

در حال تکمیل…

انتهای پیام/ 644