– اخبار استانها –
سرهنگ امیر معینالدینی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، پهنای استان کرمان چالشی در مدیریت راهها، عنوان کرد و اظهار داشت: وسعت بالای محورهای مواصلاتی جنوب استان که از ورودی تا خروجی آن ممکن است تا هشت ساعت طول بکشد، مدیریت ایمنی سفرها را به چالشی بزرگ تبدیل کرده است.
آمار قابل تأمل از بومیهای حادثهدیده
وی با بیان اینکه طبق تحلیلهای اولیه، حدود 80 درصد فوتیهای تصادفات در محورهای جنوب استان از بومیان بودهاند، گفت: این موضوع ریشه در احساس اطمینان بیش از حد و آشنایی رانندگان بومی با جادهها دارد؛ عواملی که منجر به بیاحتیاطی و نادیده گرفتن خطرات بالقوه میشود.
خستگی، سرعت، خوابآلودگی؛ عوامل غالب تصادفات
رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان خستگی، سرعت، خوابآلودگی را عوامل غالب تصادفات در محورهای جنوب استان دانست و افزود: خستگی ناشی از مسیرهای طولانی، خوابآلودگی و عدم توجه به جلو (بهویژه در اثر استفاده از تلفن همراه) از دلایل اصلی واژگونیها و سوانح رانندگی در جنوب کرمان عنوان شدهاند؛ متاسفانه رانندگان بهمنظور کاهش زمان سفر، گاهی سرعتهای غیرمجاز اتخاذ میکنند که باعث بالا رفتن نرخ حوادث میشود.
معینالدینی تأکید کرد که بیش از 50 تا 70 درصد تصادفات، ریشه در خطای انسانی دارند و اشتباهات رانندگان و بیتوجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی همچنان عامل اصلی وقوع سوانح هستند؛ موضوعی که نتایج نهایی تحلیلها در روزهای آینده دقیقتر مشخص خواهد کرد.
جادههای ناایمن و خودروهای فرسوده؛ عوامل تشدیدکننده
وی با اشاره به کیفیت پایین برخی خودروها و نبود استانداردهای ایمنی در جادههای منطقه گفت: وقتی جادهها بخشندگی لازم را ندارند یا خودروها توانایی حفظ جان سرنشینان را ندارند، خطای راننده به فاجعهای جبرانناپذیر تبدیل میشود.
رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان با عنوان اینکه بیش از نیمی از تصادفات در محورهای فرعی و روستایی جنوب استان رخ دادهاند؛ گفت: 54 درصد تصادفات در جنوب کرمان، جایی رخ داده که پلیس بهدلیل محدودیت منابع و اولویتبندی ماموریتها نمیتواند حضور دائم داشته باشد.
وی از استانهایی مانند اصفهان، یزد و تهران بهعنوان الگوهای موفق در هوشمندسازی جادهها یاد کرد و خواستار تقویت نظارت و بهکارگیری سیستمهای هوشمند در محورهای کرمان شد و افزود: در برخی استانها، سیستمهای کنترلی و دوربینهای نظارتی به حدی توسعه یافتهاند که حتی نیاز به حضور فیزیکی پلیس هم کاهش یافته است.
کاهش چشمگیر حوادث سوختبرها
معینالدینی در بخش دیگری از سخنانش، به مدیریت ویژه بر سوختبرها در جنوب استان اشاره کرد و گفت: با استقرار پنج ایست بازرسی 24 ساعته، امسال در حوزه حوادث مربوط به سوختبرها هیچ مورد فوتی یا سوختگی نداشتیم، در حالی که سال گذشته هفت مورد سوختگی و فوتی در این حوزه گزارش شده بود.
انتهای پیام/511/