نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟

امروز میخواهیم طولانی‌ترین نام‌هاي‌ رودخانه‌هاي‌ جهان، منشأ، مسیر، شاخه‌هاي‌ فرعی، جغرافیای فیزیکی و برخی حقایق سرگرم‌کننده مرتبط با انها را بررسی و شناسایی کنیم. پس دراین مقاله از مجله تفریحی تالاب با ما همراه باشید و از خواندن ان لذت ببرید.

10 طولانی ترین رودخانه جهان و حقایق جالب آن

همه ی ما در زندگی خود آرامش آب رودخانه را تجربه کرده‌ایم کـه سفر هزار کیلومتری آن ها رابا انشعابات شاخه‌هاي‌ بومی تکمیل میکند، از کنار تعداد زیادی از گیاهان و جانوران زمینی عبور می کند و لذت زندگی را برای ما بـه ارمغان می‌آورد.

رودخانه یک جریان طبیعی متحرک اسـت کـه بـه سمت یک اقیانوس یا دریا، یک دریاچه یا هر مجموعه آبی کـه طبق معمولً بـه عنوان آب شیرین طبقه بندی می‌شود جریان دارد.

امروز برای آگاهی شـما، 10 طولانی ترین رودخانه جهان رابا نقشه فیزیکی آن ها در اختیار شـما قرار می دهیم تا بتوانید درک دقیق تری کسب کنید. شـما همچنین میتوانید این جزئیات را بر روی نقشه فیزیکی بیان کنید تا بتوانید همه ی این واقعیت را برای همیشه بـه خاطر بسپارید.

در انتخاب طولانی ترین رودخانه جهان، عمدتاً بـه این دو نکته توجه می‌شود:

  • سرچشمه رودخانه «نقطه مبدأ رودخانه»
  • دهانه زهکشی رودخانه «نقطه اي کـه در ان رودخانه بـه اقیانوس / مصب / دریا می ریزد»

دراین مقاله از مجله تفریحی تالاب، تمام واقعیت‌هایي را کـه بـه عنوان طولانی‌ترین رودخانه‌هاي‌ جهان شناخته می شوند، مورد توجه قرار می دهیم. بنابر این اول، فکر می‌کنید کدام رودخانه طولانی ترین رودخانه جهان خواهد بود؟

بیشتر بخوانید: خطرناک ترین رودخانه های جهان کدامند؟

لیست 10 طولانی ترین رودخانه جهان:

1. رودخانه نیل – «طول – 6650 کیلومتر»

2. رودخانه آمازون – «طول – 6575 کیلومتر»

3. رودخانه یانگ تسه – «طول – 6300 کیلومتر»

4. رودخانه می سی سی پی – «طول – 6275 کیلومتر»

5. رودخانه Yenisei – «طول – 5539 کیلومتر»

6. رودخانه زرد – «طول – 5464 کیلومتر»

7. رودخانه Ob-Irtysh – «طول – 5410 کیلومتر»

8. رودخانه پارانا – «طول – 4880 کیلومتر»

9. رودخانه کنگو – «طول – 4700 کیلومتر»

10. رودخانه آمور – «طول – 4480 کیلومتر»

بیشتر بخوانید: طبیعت زیبای رودخانه بلد در اسلوونی + تصاویر

1. رودخانه نیل – «طول – 6650 کیلومتر»

نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟

رود نیل طولانی ترین رودخانه جهان اسـت. طول رودخانه نیل 6650 کیلومتر تخمین زده میشود. این رودخانه از دریاچه ویکتوریا سرچشمه میگیرد، مصر، اوگاندا، اتیوپی و کنیا همه ی کشور های آفریقایی هستند. مسیر رودخانه از تانزانیا، رواندا، جمهوری دموکراتیک کنگو، اریتره، بوروندی، سودان و سودان جنوبی می گذرد. نیل آبی و نیل سفید دو شاخه اصلی رودخانه نیل هستند.

2. رودخانه آمازون – «طول – 6575 کیلومتر»

نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟

وقتی صحبت از طولانی ترین رودخانه جهان میشود، نخستین فکری کـه بـه ذهن خطور می کند “رود آمازون” اسـت. اما در کمال تعجب، «رود آمازون» دومین رودخانه بزرگ جهان با طول کل 6436 کیلومتر اسـت.

اگر چه منشاء ان هنوز موضوعی قابل بحث اسـت. اما زمانی تصور می شد کـه رودخانه آپوریماک سرچشمه رودخانه آمازون باشد. اما طبق یک مطالعه درسال 2014؛ Cordillera Rumi Cruz منبع جدیدی برای رودخانه آمازون درنظر گرفته می‌شود.

3. رودخانه یانگ تسه – «طول – 6300 کیلومتر»

نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟

رودخانه یانگ تسه سومین رودخانه طولانی جهان و طولانی ترین رودخانه جهان اسـت کـه در چین جریان دارد. همچنین طولانی ترین رود آسیا اسـت. حوضه رودخانه یانگ تسه یک سوم بزرگ ترین کشور جهان یعنی چین را در بر میگیرد. بـه گفته مقامات دولت چین، شاخه Tuotuo کـه از میان کوه هاي‌ Tanggula می گذرد، منبع این رودخانه فرض میشود.

4. رودخانه می سی سی پی – «طول – 6275 کیلومتر»

نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟

رودخانه می سی سی پی چهارمین سیستم رودخانه اي طولانی در جهان اسـت و رودخانه می سی سی پی، رودخانه میسوری و رودخانه جفرسون از شاخه هاي‌ ان هستند.

سیستم رودخانه می سی سی پی از 31 ایالت در ایالات متحده و دو استان کانادا می گذرد. رودخانه می سی سی پی سفر طولانی خودرا از شمال مینه سوتا، نزدیک سرچشمه دریاچه Itasca آغاز می کند. پس از ان؛ بـه خلیج کشور مکزیک تخلیه می‌شود.

5. رودخانه Yenisei – «طول – 5539 کیلومتر»

نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟

این رودخانه پنجمین رودخانه طولانی جهان و همچنین بزرگ ترین رودخانه در دایره قطب شمال اسـت. سرآب ان بـه رودخانه سلنج می پیوندد.

رودخانه Selenge 992 کیلومتر طول دارد کـه از رودخانه Angara خود بـه دریاچه بایکال می ریزد ودر Listvyanka در دریاچه بایکال سرچشمه میگیرد و قبل از ورود بـه رودخانه Yenisei در نزدیکی Strelka در استان ایرکوتسک روسیه بـه سمت جنوب جریان مییابد، از رودخانه Yenisei آن ها 970 کیلومتر از شمال غرب را طی می کند تا کامل شود. سفر بـه اقیانوس منجمد شمالی، در مجموع رودخانه Yenisei 5539 کیلومتر سفر را طی می کند.

6. رودخانه زرد – «طول – 5464 کیلومتر»

نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟

رودخانه زرد ششمین رودخانه طولانی جهان و دومین رودخانه طولانی چین اسـت. رودخانه زرد بـه رودخانه هوانگ هه نیز مشهور اسـت، زیرا بـه دلیل منطقه سفر و مسیر جغرافیایی زیادی کـه دارد، انبوهی از گل و لای، گل و لای و آشغال هاي‌ صنعتی امروزی رابا خود حمل می کند کـه رنگ ان را بـه رنگ زرد مایل بـه قهوه اي تبدیل می کند.

این رودخانه را «غم چین» نیز می نامند، زیرا در طول قرن‌ها یکی از رودخانه‌هاي‌ مهمی اسـت کـه باعث سیل مخرب در چین شده اسـت. اگر چه گل و لای کـه پس از سیل باقی میماند یکی از حاصلخیزترین خاک برای کشاورزان میشود کـه بـه فعالیت کشاورزی انها کمک می کند.

7. رودخانه Ob-Irtysh – «طول – 5410 کیلومتر»

نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟

Ob-Irtysh کـه با نام عمومی “Ob-River” شناخته میشود، هفتمین رودخانه طولانی جهان و دومین رودخانه طولانی روسیه اسـت. این رودخانه بـه طول 5410 کیلومتر اسـت کـه از تلاقی رودخانه بیا و رودخانه کاتون کوه هاي‌ آلتای سرچشمه میگیرد و بـه دریای کارا در اقیانوس منجمد شمالی می ریزد.

اوب ریور سفری طولانی را طی می کند و از 4 کشور بزرگ روسیه، چین، قزاقستان و مغولستان عبور می کند و سپس بـه خلیج اوب میرسد. یکی از مهم ترین نکات این رودخانه این اسـت کـه از جنوب بـه شمال جریان دارد.

8. رودخانه پارانا – «طول – 4880 کیلومتر»

نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟

رودخانه پارانا از آمریکای جنوبی می گذرد و هشتمین رودخانه طولانی جهان و دومین رودخانه بزرگ آمریکای جنوبی پس از رودخانه آمازون اسـت. نام “رودخانه پارانا” از مخفف عبارت Tupi – para rehe onava کـه در انگلیسی بـه معنای “مثل دریا” اسـت، گرفته شده اسـت.

رودخانه پارانا از تلاقی رودخانه پارانایبا و رودخانه ریو گرانده سرچشمه می‌گیرد ودر مسیر خود با رودخانه پاراگوئه و رودخانه اروگوئه ادغام میشود و رودخانه ریو د لا پلاتا را تشکیل میدهد. قبل از پایان سفر خود بـه اقیانوس اطلس، رودخانه پارانا از سه کشور برزیل، پاراگوئه و آرژانتین عبور کرده اسـت.

9. رودخانه کنگو – «طول – 4700 کیلومتر»

نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟

رودخانه کنگو کـه قبلاً بـه عنوان “رود زایر” شناخته می شد، نهمین رود طولانی و عمیق ترین رودخانه جهان اسـت کـه عمق ان 780 فوت زیر سطح اسـت. از ریفت آفریقای شرقی از جمله دریاچه تانگانیکا و دریاچه مورو سرچشمه میگیرد و بـه اقیانوس اطلس نزدیک جمهوری دموکراتیک کنگو تخلیه میشود.

حدود 4700 کیلومتر را طی می کند و چندین کشور از جمله جمهوری کنگو، آنگولا، جمهوری آفریقای مرکزی، تانزانیا، کامرون، بوروندی، زامبیا و رواندا را بـه هم متصل می کند. این رودخانه در نهایت بـه اقیانوس اطلس میرسد.

10. رودخانه آمور – «طول – 4480 کیلومتر»

نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟

رودخانه آمور بـه عنوان «هیلونگ جیانگ» بـه عنوان دهمین رودخانه طولانی جهان و سومین رودخانه طولانی چین پس از یانگ تسه و هوانگ هو «رود زرد» نیز شناخته می‌شود. نام چینی هیلونگ جیانگ بـه «رودخانه اژدهای سیاه» ترجمه شده اسـت و نام آمور از کلمه «آب» گرفته شده اسـت.

رودخانه آمور از ناحیه شمال شرقی چین و روسیه می گذرد. از تلاقی رودخانه شیلکا و رودخانه آرگون سرچشمه می‌گیرد و بـه دهانه زیا «در شهر بلاگووشچنسک سیبری» ختم میشود.

بیشتر بخوانید: رودخانه زیبای کرج 70 سال پیش «عکس»

در پایان

فهرستی از ده طولانی‌ترین رودخانه جهان بـه همراه طول و مسیر آن ها برای مطالعه مسیر رودخانه مهم اسـت. جمعیت شناسی منطقه را نیز میتوان با درک مسیر رودخانه درک کرد…

امیدواریم کـه اطلاعات ما را دوست داشته باشید، ما همیشه قبل از انتشار حقایق خودرا بـه طور کامل بررسی میکنیم. از وقتی کـه در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم!!

نوشته نام 10 رودخانه طولانی جهان چیست؟ اولین بار در تالاب. پدیدار شد.