فواید و خطرات پروتئین وی (آب پنیر) چیست؟

معمولاً از پروتئین وی به عنوان مکمل، در کنار ورزش­های مقاومتی، برای کمک به بهبود سنتز پروتئین عضلانی و رشد توده عضلانی بدون چربی استفاده می­شود. اما پروتئین وی چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

شیر از دو پروتئین کازئین و آب پنیر (وی) ساخته شده است. پروتئین آب پنیر را می­توان از کازئین موجود در شیر جدا کرد یا به عنوان محصول جانبی پنیرسازی ساخت. پروتئین آب پنیر یک پروتئین کامل در نظر گرفته می­شود زیرا حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری است. میزان لاکتوز این پروتئین کم است.

مصرف محصولات پروتئین وی از جمله قرص آمینو وی 4600 شکلاتی کارن پی ان سی مزایای زیادی دارد و محققان دائماً در حال یافتن خواص درمانی جدید احتمالی هستند. در این مقاله به توضیح مزایای آن و برخی از عوارض جانبی و خطرات احتمالی پروتئین وی می­پردازیم.

اگر به دنبال مکمل های ورزشی باکیفیت هستید، به شما قرص بی سی ای ای 120 عددی پی ان سی را پیشنهاد می کنیم که می توانید از داروخانه آنلاین تهیه کنید.

فواید

کمک به کاهش وزن: نتایج یک مطالعه نشان داد افرادی که پروتئین وی دریافت کردند، به میزان زیادی چربی از دست دادند و در مقایسه با گروه کنترل، حفظ عضلات بدون چربی بیشتری را نشان دادند.

خواص ضد سرطانی: نتایج امیدوارکننده ای در مجله Anticancer Research برای استفاده از کنسانتره پروتئین وی در درمان سرطان منتشر شد. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

کاهش کلسترول: مطالعه ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، به 70 مرد و زن دارای اضافه وزن به مدت 12 هفته مکمل آب پنیر داده و تعدادی از پارامترها مانند سطح لیپید و انسولین را اندازه گیری کرد. آنها دریافتند که “کاهش قابل توجهی در کلسترول تام و کلسترول LDL در هفته 12 در گروه آب پنیر در مقایسه با گروه کازئین وجود داشت.

آسم: پروتئین آب پنیر می تواند پاسخ ایمنی را در کودکان مبتلا به آسم بهبود بخشد. یک مطالعه کوچک شامل 11 کودک، که در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه منتشر شد، نشان داد که کودکان مبتلا به آسم که به مدت 1 ماه دو بار در روز 10 گرم پروتئین آب پنیر مکمل دریافت می­کردند، پاسخ ایمنی بهتری داشتند.

فشار خون و بیماری های قلبی عروقی: تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی لبنیات نشان داد که نوشیدنی­هایی که پروتئین آب پنیر به آنها اضافه شده به طور قابل توجهی فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش می­دهند. خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته نیز کمتر بود.

کاهش از دست دادن وزن در افراد مبتلا به HIV: یک مطالعه منتشر شده در مجله Clinical and Investigative Medicine نشان داد که پروتئین آب پنیر ممکن است به کاهش از دست دادن وزن در بیماران HIV مثبت کمک کند.

خطرات احتمالی

برخی از افرادی که به شیر حساسیت دارند ممکن است به آب پنیر حساسیت داشته باشند. در دوزهای متوسط، پروتئین آب پنیر معمولاً عوارض جانبی ایجاد نمی­کند. اما مصرف دوزهای بسیار بالا می­تواند باعث موارد زیر شود:

  • درد معده
  • گرفتگی عضلات
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • خستگی

مصرف مداوم دوزهای بالای پروتئین آب پنیر ممکن است باعث نیز آکنه بشود.

انواع

سه نوع اصلی پروتئین آب پنیر وجود دارد. کنسانتره پروتئین آب پنیر (WPC)، ایزوله پروتئین آب پنیر (WPI) و پروتئین آب پنیر هیدرولیزات (WPH).

  • کنسانتره پروتئین آب پنیر – WPC حاوی سطوح کم چربی و سطوح پایین کربوهیدرات است. درصد پروتئین در WPC بستگی به غلظت آن دارد.
  • پروتئین وی ایزوله – WPIها بیشتر برای حذف تمام چربی و لاکتوز پردازش می شوند. WPI معمولاً حداقل 90 درصد پروتئین است.
  • هیدرولیز پروتئین آب پنیر – WPH به عنوان شکل “پیش هضم شده” پروتئین آب پنیر در نظر گرفته می شود زیرا قبلاً تحت هیدرولیز جزئی قرار گرفته است (فرآیندی که برای جذب پروتئین توسط بدن ضروری است). WPH به اندازه دو شکل دیگر پروتئین آب پنیر به هضم نیاز ندارد. همچنین، WPH به دلیل بهبود قابلیت هضم و کاهش پتانسیل آلرژن معمولاً در مکمل‌های پروتئینی پزشکی و شیر خشک‌های مخصوص نوزادان استفاده می‌شود.

 

عضله سازی و کاهش وزن

مکمل پروتئین آب پنیر همراه با ورزش های مقاومتی می تواند به بهبود سنتز پروتئین عضلانی و رشد توده های بدون چربی کمک کند.

مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی تغذیه ورزشی و متابولیسم ورزش منتشر شد، به این نتیجه رسید که “مکمل پروتئین آب پنیر در طول تمرینات مقاومتی در مقایسه با تمرین مقاومتی به تنهایی، فوایدی را ارائه می‌دهد. مردانی که مکمل پروتئین آب پنیر مصرف کردند، افزایش نسبی بیشتری در توده بافت بدون چربی داشتند.”

مکمل های ایزوله آب پنیر در مقایسه با کازئین افزایش قدرت بسیار بالاتری دارند