این مکان های دیدنی را در جاده هراز از دست ندید + عکس

فرقی نمی‌کنه مقصد کجاست، اگه مسیرت از جاده هراز می‌گذره کلی جای دیدنی وجود داره کـه می‌ تونه سفر را برایت جذاب‌ تر کند. پس این پست از جله فرح تالاب را خوانید تا اگه گذرت بـه این جاده افتاد و بین راه توقف داشتی، بدونی کجاها را می توانی ببینی.

مکان های دیدنی جاده هراز که به تهران نزدیک است

سد لتیان تهران

این مکان های دیدنی را در جاده هراز از دست ندید + عکس

سدلتیان بر روی رودخانه جاجرود دربخش جنوبی شهر لواسان واقع شده اسـت.

این سد بتنی کـه در گذشته فرحناز نام داشت، در دره‌اي در بین کوه بندک و جاجرود ساخته شده کـه رودخانه برگ جهان بـه رود جاجرود می‌ریزد. منطقه جاجرود با مناظر و روستاهای اطراف ان یکی از مهم ترین و قدیمی ترین جاهای دیدنی تهران در شرق این شهر اسـت. شنیدن صدای گوش‌نواز آب و تنفس هوای پاک و خنک این منطقه کوهستانی، در محلی نزدیک بـه شهر شلوغ تهران بسیار غنیمت اسـت.

تماشای ان بـه خصوص هنگام غروب بسیار لذت بخش اسـت و هوای خنک ان بسیار دل انگیز. در روزهای تعطیل افراد بسیاری برای پیک نیک و چادر زنی بـه اطراف این سد می‌آیند و از منظره زیبای ان لذت می‌برند.

گاهی افراد از رودخانه منتهی بـه این سد ماهی می گیرند، این در حالی اسـت کـه ماهی هاي‌ سالمی ندارد، چرا کـه فاضلاب پادگان دراین آب ریخته میشود. شنا کردن دراین سد بسیار خطرناک اسـت و متاسفانه جان تعداد بسیاری را گرفته اسـت. برای رفتن بـه این مکان باید بـه شهر لواسان بروید. برای رسیدن بـه کنار سد نیاز اسـت تا مقداری هم پیاده روی کنید.

هدف از احداث سد لتیان لواسان، تأمین آب شرب مورد نیاز استان تهران و همین‌طور تأمین آب زراعتی دشت ورامین بود. رودخانه جاجرود اصلی‌ترین تأمین‌کننده و آبریز سد لتیان اسـت و رودخانه‌هاي‌ دیگری مانند افچه، برگ جهان و کُندرود در بالادست بـه این آبریز می رسند.

با توجه بـه حجم آبریز اصلی، سد لتیان توانایی تأمین آب شرب مورد نیاز تهران بـه میزان 290 میلیون متر مکعب را داشت کـه از طریق تونلی بـه طول 5.9 کیلومتر بـه تصفیه‌خانه تهران‌پارس میرسید. علاوه‌ بر آب آشامیدنی، از این آب برای آبیاری مزارع دشت ورامین نیز استفاده می‌شده و مقدار ان حدود 160 میلیون مترمکعب بوده اسـت. از طرفی این سد قابلیت تولید سالانه 70 هزار مگاوات ساعت انرژی برقی-آبی را برای شبکه‌هاي‌ سراسری تهران دارد.

بـه مرور زمان و با افزایش نیاز تهران بـه آب شرب، از سال 1367 بـه‌طور متوسط سالانه حدود 140 میلیون مترمکعب آب سد لار از طریق تونل 20 کیلومتری لار بـه کلان بـه نیروگاه کلان منتقل شده و از ان‌جا نیز بـه مخزن اصلی سد لتیان لواسان می‌ریزد. این امر باعث افزایش حجم آب قابل انتقال سد لتیان از 290 میلیون مترمکعب بـه 410 میلیون مترمکعب شده اسـت.

بیشتر بخوانید: از تهران کجا برم رودخانه و آبشار ؟+ عکس

آبشار کمرد تهران

این مکان های دیدنی را در جاده هراز از دست ندید + عکس

آبشارها یکی از پدیده‌هاي‌ زمین‌شناسی اسـت کـه در ان آب یک رودخانه از فلات یا بلندی با سرعت زیاد بـه پایین دره یا دامنه می‌ریزد.

هنگامی‌کـه رود از بستری متشکل از سنگ‌هاي‌ سخت وارد قسمتی شود کـه سنگ‌ها نرم‌ترند، احتمال دارد در محل برخورد این دو نوع سنگ، آبشار تشکیل شود، یعنی آب نمیتواند سنگ‌هاي‌ سخت را حفر کند، اما سنگ‌هاي‌ نرم را کـه در زیر قراردارند از بین می برد و بـه ‌اصطلاح زیر سنگ‌هاي‌ سخت را خالی میکند. گاهی وسعت این محل خالی‌شده بـه‌اندازه‌اي اسـت کـه افراد می توانند از پشت آبشار عبور کنند

کَمَرْد روستایی واقع دربخش جاجرود از توابع شهرستان پردیس واقع در استان تهران اسـت. آبشاری بـه ارتفاع 20 متر کـه در دیوارهٔ ان یک غار بـه مساحت 10 مترمربع بـه نام غار چهل‌ دختر وجوددارد دراین روستا قرار دارد.

آبشار این روستا در انتهای یک دره پوشیده از درختان نارون، چنار و زرشک کوهی خودنمایی می کند. وقتی کـه از روستای کمرد بعد از پانزده دقیقه پیاده روی بـه سوی شمال حرکت می کنیم بـه منطقه اي در لا بلای کوه ها میرسیم کـه دارای درختان کهنسال انبوه بوده و در بین آن ها آبشار مشهور و دیدنی کمرد قرار گرفته کـه در نوع خود بی نظیر میباشد ودر زمان پر آبی قنات بالای ان و سر ریز آب هاي اضافی، آبشار از ارتفاعی حدود بیست متر بـه پایین جاری می شود.

این آبشار در روی یک صخره بزرگ از خزه و درخچه هاي‌ کوچک جاری اسـت و حدود بیست متر عرض دارد. عرض این آبشار در طول سال متفاوت اسـت ودر گذشته مقدار بیشتری را شامل می شد. سرچشمه آبشار کمرد در بالای ان قرار دارد کـه از دامنه هاي‌ شرقی آرا کوه سرچشمه میگیرد.

از سمت راست آبشار بالا بروید و از چشمه گوارای ان بنوشید. چشمه را بـه سمت شمال بروید و کمی ارتفاع بگیرید تا از روی یال اصلی، روستاهای منطقه لواسان و قسمتی از سد لتیان را تماشا کنید. اگر در اوایل بهار قصد سفر دارید، آبشار زیباتری را مشاهده خواهید کرد. زیرا بسته بـه کم آبی و پر آبی ان سال، هر چه بـه تابستان نزدیک می‌شویم، آبشار کم آب تر شده ودر پاییز خشک می شود.

آبشار شاهان دشت

این مکان های دیدنی را در جاده هراز از دست ندید + عکس

درروستای چشم نوازی بـه همین نام، در نود و شش کیلو متری جاده ي هراز قرار گرفته اسـت. شاهان دشت صاحب آبشاری پر آب، دائمی و عظیم اسـت کـه درجانب جنوبی رودخانه ي هراز، باشکوه وصف‌ ناپذیری خودنمائی می کند. آبشار شاهاندشت مرتفع ترین آبشار استان مازندران اسـت.

این منطقه دارای مجموعه اي از آبشارهاست کـه بلندترین و البته آسان ترین آبشار از نظر دسترسی، همین آبشار اصلی شاهاندشت میباشد. آبشار زیبای شاهاندشت دارای ارتفاع تقریبی 62 متر اسـت کـه از بلندای صخره اي باعظمت بـه سمت زمین جاری شده اسـت. نکته جالب این آبشار وجود قلعه ملک بهمن در بلندای سخره هاي‌ این آبشار ساخته شده کـه شنیده ها حاکی از این اسـت کـه این بنا مطعلق بـه 3 هزار سال پیش میباشد.

آبشار شاهاندشت با ارتفاع تقریبی پنجاه متر، از کنار قلعه ي روستا می گذرد و بر روی کوهی هرمی شکل، و مشرف بـه روستا می ریزد، و منظره اي بسیار شگفت انگیز خلق میکند، برای رسیدن بـه این آبشار شش طبقه، بعد از گزنک در منطقه لاریجان و عبور از روستای شنگلده در هشتاد وشش کیلومتری تهران، بـه پل مشهور «وانا» می رسید. این پل فلزی روی رودخانه هراز ساخته شده اسـت و گذرگاه منطقه امیری میباشد.

از روی پل کـه عبور کردید، بلافاصله بعد از پل، سمت راست شـما مسیر آسفالت شده اي وجوددارد کـه بـه موازات رودخانه هراز و برخلاف جهت آب پیش می رود. آلاچیق هایي نیز دراین قسمت وجوددارد کـه میتوانید برای استراحت آن ها را اجاره کنید. انتهای مسیر بعد از حدود دو کیلومتر بـه روستای شاهاندشت می‌رسد کـه تمامی مسیر ان آسفالت شده اسـت. ماشین خودرا در میدان روستا پارک کنید و با ورود بـه سمت روستا بـه سمت آبشار حرکت کنید

دریاچه تار و هویر

این مکان های دیدنی را در جاده هراز از دست ندید + عکس

دریاچه تار یکی از مقاصد طبیعتگردی در استان تهران و از نقاط دیدنی شهر دماوند بـه حساب میاد ودر فاصله 90 کیلومتری از تهران قرار دارد. درکنار دریاچه تار دریاچه دیگری بـه نام دریاچه هویر واقع شده اسـت کـه در فاصله 500 متری از یک دیگر قراردارند و از پدیده‌هاي‌ زمین‌شناسی هستند کـه در اثر لغزش زمین بـه وجود آمده‌اند.

دریاچه‌هاي‌ تار و هویر، از دریاچه‌هاي‌ آب شیرین هستند ودر ارتفاع حدود 3000 متری از سطح دریا قراردارند. دورتادور این دو دریاچه را کوه‌ها فراگرفته‌اند. دریاچه تار، 1300 متر طول و 400 متر عرض و هویر نیز دارای 900 متر طول و 150 متر عرض اسـت. سطح آب تار و هویر در طول سال متغیر اسـت.

آب دریاچه‌ها از کوه‌هاي‌ قره داغ، سیاهچال و شاه‌نشین در شمال و آبراهه‌هاي‌ فصلی تأمین می شود. ذوب برف‌هاي‌ زمستانی در ارتفاعات نیز بخش دیگری از آب تار و هویر را تشکیل می دهد. در کف دریاچه تار نیز چشمه‌هاي‌ آب زیرزمینی وجوددارد کـه مقداری از آب ان ناشی از همین چشمه‌ها اسـت.

در ابتدا باید بـه شهر دماوند بروید، سپس مسیر روستای چنار شرق را پیش گرفته و پس از 12 کیلومتر رانندگی بـه این روستا برسید. سپس از این آبادی وارد جاده‌ معدن خواهید شد. پس از طی کردن جاده خاکی 20 کیلومتری دریاچه تار را خواهید دید.

در اوایل مسیر جاده خاکی بخشهای ناهمواری وجوددارد و بهتر اسـت با ماشین دو دیفرانسیل و آفرود بـه دریاچه تار بروید ولی با سواری هم امکانش هست. درکنار دریاچه تار، چشمه و آب آشامیدنی وجود ندارد ولی در مسیر و 2 کیلومتر مانده بـه دریاچه تار یک چشمه وجوددارد. همچنین درکنار دریاچه تار آنتن دهی موبایل مقدور نیست.

دشت لار

این مکان های دیدنی را در جاده هراز از دست ندید + عکس

دشت لار یکی از دشت‌هاي‌ دیدنی ایران اسـت کـه در مرز دو استان تهران و مازندران قرار دارد. این دشت زیبا در نزدیکی تهران واقع شده و از مقاصد بکر و تماشایی برای طبیعت‌گردی و گردش در دل طبیعت اسـت. دشت لار همچنین با عنوان پارک ملی لار نیز شناخته میشود و از مناطق شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط‌ زیست بـه شمار می رود.

دشت لار همچنین دشت شقایق‌هاي‌ وحشی نیز نام دارد ودر فصل بهار، این دشت پوشیده از شقایق‌هاي‌ قرمز و گل‌هاي‌ متنوع می شود. سد لار و دریاچه لار، چشم ‌انداز زیبای دماوند، آبشارها و رودها، کوه‌ها و ارتفاعات و مناظر دلکش و رویایی، از جمله دیدنی‌هاي‌ این دشت سرسبز هستند.

این دشت هر سال بـه مدت محدودی امکان بازدید داره،امسال هم میتونید تا شهریورماه از این طبیعت زیبا بهره مندشید. امکان کمپ و ماندن در دشت لار وجود ندارد و فقط تا ساعت 4 اجازه ورود بـه این دشت رو دارید و تا قبل از غروب آفتاب باید خارج شوید. مسیر محیط بانی تا رودخانه و سد لار خاکی و حدود نیم ساعت زمان میبرد تا بـه رودخانه اول و 45 دقیقه زمان میبرد تا بـه سد برسید. در دشت درخت و سایه نیست ،پس درصورت امکان حتماً چادر مسافرتی همراه داشته باشید.

از بزرگراه بابایی وارد جاده هراز شوید.از رودهن و بومهن رد شوید.گردنه امام زاده هاشم را پشت سر بگذارید.وقتی بـه پلور رسیدید در سمت چپ خود دنبال مجسمه طلایی کوهنورد بگردید. مسیر فرعی کـه مجسمه با دست نشان میدهد را پیش بگیرید. مسیر فرعی را مستقیم ادامه دهید تا بـه محیط بانی سد لار برسید.

جنگل المستان

این مکان های دیدنی را در جاده هراز از دست ندید + عکس

الیمستان یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و تابستان بـه گردشگران و دوستداران طبیعت نوید می دهد. این منطقه را مه غلیظ و جنگل‌هاي‌ سرسبز و انبوه در برگرفته اسـت و بـه طلای سبز ایران شهرت دارد. جنگل‌هاي‌ الیمستان، محل رویش گیاه «الیما» اسـت کـه در اردیبهشت ماه رشد می کند و ان‌طور کـه بـه‌نظر می آید، نام جنگل الیمستان نیز از ان گرفته شده اسـت.

جنگل الیمستان از جاهای دیدنی آمل بـه شمار می رود و چون نگینی سبز بر طبیعت بی‌نظیر ان خودنمایی می کند. ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما، وجود چشمه‌ سارهای فراوان، پوشش جنگلی متنوع، دشت‌ها و آب زلال و اسب‌هاي‌ زیبا از شاخصه‌هاي‌ این جنگل هستند. جنگل الیمستان از جاهای دیدنی استان مازندران اسـت ودر آمل، کیلومتر 20 جاده هراز ودر نزدیکی روستای الیمستان قرار دارد.

از آمل، کیلومتر 20 و از تهران، کیلومتر 140 جاده هراز، بـه مسیر فرعی در سمت راست جاده با تابلویی برمی‌خورید کـه روی ان نوشته شده اسـت: امامزاده لهاش. وارد این فرعی شوید. در اوایل مسیر بـه دوراهی میرسید کـه باید جاده سمت چپ را دنبال نمایید.

این جاده فرعی آسفالته باریک با پیچ و خم بسیار، حدود هفت کیلومتر طول دارد کـه ابتدا شـما را بـه روستای لهاش و پس از ان با طی حدود سه کیلومتر مسیر خاکی، بـه ایستگاه اول مسیر جنگل‌پیمایی الیمستان-امامزاده قاسم میرساند.

دره زمان پلور

این مکان های دیدنی را در جاده هراز از دست ندید + عکس

در دره زمان شـما با رودخانه‌اي طرف هستید کـه با عبور ازش ؛ وارد تنگه‌اي عمیق میشید. تنگه‌اي کـه شـما رو از دو سو دربر می‌گیره و روی سرتون سایه‌اي خنک میندازه. آب رودخونه گاهی کم‌ عمق و گاهی عمقش بیشتر میشه .

پس باید خودتون رو برای زدن بـه دل رودی آماده کنید کـه در بعضی نقاط تا بالای کمر هم شـما رو در آب فرو میبره. در مسیر، حوضچه‌هاي‌ آبی هم می‌بینید کـه اگه شنا بلد باشید، تن‌زدن بهشون شیرین خواهد بود.

بعد از این کـه بـه پلور رسیدید باید وارد روستا شوید و بـه سمت پل سنگی بروید. از کنار پل شروع بـه پیاده‌روی کنید و وارد رودخانه شوید. اگر فرزند دارید و کم‌سن و سال اسـت، بـه شـما توصیه میکنیم کـه این سفر رابا او انجام ندهید، راه‌رفتن در آب سرد و خلاف جهت کـه ارتفاع ان در عده اي از نقاط زیاد اسـت برای کودکان شدنی و آسان نیست.

مسیر پیاده روی از پل سنگی تا تنگه اصلا زیاد نیست، و میتونید توی مسیر از رودخونه ي خوش رنگی کـه همراهیتون میکنه لذت ببرید، یه جاهایی از مسیر هم از خشکی میگذره اما اکثرش از داخل آب هستش، پس کفش مناسب و یک دست لباس اضافه و حوله فراموش نشه.

تنها مسیر دسترسی بـه دره زمان از طریق جاده‌ زیبای هراز خواهد بود. اگر از سمت تهران عازم میشوید، پس از پلور و ابتدای جاده لار، باید نخستین دور برگردان را بپیچید و بـه سمت تهران بیایید.

سپس سمت راست خود یک دوراهی مشاهده خواهید کرد کـه یک سمتش ما را بـه جاده لار و سمت دیگر شـما را بـه دره زمان هدایت میکند. جاده سمت چپ را انتخاب کنید و بعد از طی کردن حدود پنج کیلومتر وسیله نقلیه خودرا پارک کنید و پای پیاده بـه سمت دره بروید. مسیر اصلا طولانی نیست و از شرق تهران تا دره زمان تنها حدود یک ساعت و 45 دقیقه فاصله اسـت.

بیشر بخوانید: معرفی کامل بکر ترین جنگل های ایران | جنگل های معروف ایران + عکس

نوشته این مکان های دیدنی را در جاده هراز از دست ندید + عکس اولین بار در تالاب. پدیدار شد.