اجزای اصلی یک مولتی متر

مولتی متر Multimeter از اولین و ساده‌ترین ابزارهای مهندسی برق می‌باشد که می‌توان به عنوان آچار فرانسه هر مهندس برق از آن نامبرد. مولتی متر مانند یک متر برای طراح هندسه می‌باشد که از 0 تا 100 کار به آن برای اندازه‌گیری نیاز دارد. حال که به اهمیت مولتی متر در مهندسی برق واقف شدیم، بهتر است بدانید که از مولتی متر برای اندازه گیری چهار کمیت الکتریکی از جمله ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی و … استفاده می‌گردد. این چهار کمیت از اصلی‌ترین کمیت‌های مورد استفاده در مهندسی برق و الکترونیک می‌باشند. اما اصلی‌ترین کاری که مولتی متر به وسیله اندازه‌گیری این کمیت‌ها انجام می‌دهد، تست سلامت قطعات الکتریکی می‌باشد؛ به این شکل که اگر خروجی یک قطعه الکتریکی در حد نرمال آن نباشد، نشان دهنده عدم سلامت آن می‌باشد.

معمولا مهندسان به مولتی متر آوومتر (AVOmeter) نیز می‌گویند که اصطلاح انگلیسی آن است. واژه AVO از حروف اول چهار کلمه Volt، Amper و Ohm تشکیل شده که کمیت‌های اصلی می‌باشد که آوومتر می‌تواند آن‌هارا اندازه‌گیری کند.

مولتی متر ها معمولا بصورت کلی به دو دسته آنالوگ (عقربه‌ای) و دیجیتال (رقمی) تقسیم می‌شوند که البته نسخه عقربه‌ای دیگر منسوخ شده است و مولتی متر دیجیتال دقت بیشتری دارد.

اگر قصد خرید مولتی متر را نیز دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا شما را در خرید بهترین و مناسب‌ترین مولتی متر مورد نیازتان راهنمایی کنیم.

 

اجزای اصلی یک مولتی متر

  • صفحه دیجیتال
  • سلکتور یا کلید انتخاب بازه
  • ترمینال‌ها و دکمه‌های تنظیمات

اگر که برای اولین بار با یک مولتی متر کار می‌کنید، جهت راهنمایی اولیه می‌توانید کمیت مورد نظر را همراه با محدوده مورد نظرتان به وسیله دکمه انتخاب یا سلکتور انتخاب نمائید. کمیت اختلاف پتانسیل با حرف بزرگ V، شدت جریان با حرف بزرگ A، مقاومت الکتریکی با Ω، جریان برق متناوب با حرف AC و جریان برق مستقیم با حرف DC نشان داده می‌شود.

 

تست مولتی متر پس از خرید

به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما بلافاصله قبل از خرید و یا پس از خرید اقدام به تست درستی و سالم بودن دستگاه مولتی متر نمائید. رایج ترین، مفید ترین و پرکاربردترین روش تستی که اغلب مهندسان برای مولتی متر ترجیح می‌دهند، تست اتصال یا پیوستگی می‌باشد. از تست اتصال یا پیوستگی در زمانی که می‌خواهیم مطمئن شویم دو وسیله اتصال الکتریکی دارند یا خیر استفاده می‌کنیم. اگر تست مثبت باشد، جریان برق به آسانی از خروجی خارج می‌شود، در غیر اینصورت یک قطعی در دستگاه وجود دارد. برای اینکه این تست را بصورت دقیق انجام دهید، باید از مهارت‌های فنی مخصوص آن برخوردار باشید.

 

کاربردهای مهم مولتی متر

در این قسمت از مقاله به یکسری کاربرد‌های مهمی که مولتی متر می‌تواند در زندگی‌تان داشته باشد می‌پردازیم که در مواقع اضطراری می‌توانند نیاز شما به برقکار یا کارشناس را رفع نماید.

کاربرد مولتی متر در بازرسی خودرو

مولتی متر از ضروری‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای اولیه تکنیسین‌های ماشین می‌باشد. هر مداری که در ماشین قرار دارد را می‌توانید به وسیله مولتی متر اندازه‌گیری نمایید. برای مثال، مواردی همچون اندازه گیری میزان شارژ باتری، تست نشتی روی کاور باتری، تست دینام و… . پس مولتی متر از جمله ابزارهایی است که باید حتما همراه خود در سفر داشته باشید و یا یکی از آن را در ماشین خود نگهداری کنید.

کاربردهای خانگی

مولتی متر هواره باید در هر خانه‌ای در جعبه ابزار حضور داشته باشد، زیرا بدون شک به آن نیاز خواهید داشت. معمولا مشکلات برق خانگی از جمله مشکلاتی هستند که اکثر مواقع، خودتان دست بکار می‌شوید که آن‌ها را حل کنید و معمولا خیلی کم برقکار یا تعمیرکار را فرا می‌خوانید. مدارهای بسیار زیادی در خانه هستند که می‌توانند با اتصالی و یا خرابی، برای ساعاتی زندگی‌تان را مختل کنند و شما ندانید این مشکل از کدام قسمت برق کشی خانه می‌باشد.

 

09013712240

حسن پور – فکه پولادو، میدون تعظیه قدیم.