غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

غذاهای خوشمزه محلی استان مرکزی و اراک

استان مرکزی و اراک دارای تنوع غذایی بسیار زیادی می‌باشد کـه علاوه بر طعم خاص و خوشمزه اي کـه دارند، همه ی ي ان ها با مواد مقوی و مغذی تهیه میشوند.

آب و هوای متنوع استان مرکزی بـه دلیل حضور کوه هاي‌ مرتفع، همسایگی با حاشیه مرکزی ایران ؛ نزدیکی با مناطقی هم چون دریای نمک و کویر میقان و مهمتر از همه ی قرارگیری در محل اتصال رشته کوه هاي‌ زاگرس و البرز باعث شده اسـت کـه انواع گیاهان، سبزیجات مختلف بومی و میوه ها بسیار عالی رشد کنند.

همین امر موجب شده اسـت کـه دراین دیار رژیم غذایی متنوعی شکل بگیرد و آیین هایي کـه در گذشته مرسوم بوده اسـت بـه تصویر کشیده شود البته ناگفته نماند کـه در عصر حاضر متاسفانه تعداد زیادی از رسم و رسومات بـه ورطه فراموشی سپرده شده اسـت.

از آنجایی کـه طعم و مزه غذا هاي سنتی استان مرکزی بسیار خاص و زبانزد اسـت و علاوه بر ان از مواد مغذی تهیه میشوند، ما در اینبخش قصد داریم شـما تالابی هاي‌ عزیز رابا این غذا هاي محلی مشهور و لذیذ آشنا کنیم.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

حلیم اراکی

از غذا هاي پرطرفدار و مقوی اراک کـه در ماه مبارک رمضان محبوبیت بیشتری در سرتاسر ایران کسب می‌کند حلیم اراکی نام دارد.

در گذشته بـه خاطر نامرغوب بودن دیگ ها انرژی و وقت بسیار زیادی بـه پخت حلیم اختصاص می دادند اما امروزه روش پخت ان تا حدودی بهتر از قبل شده اسـت.

موادی کـه دراین حلیم خوشمزه بـه کار برده می‌شود موادی هم چون بلغور گندم، دارچین، ماهیچه یا گوشت گردن پخته شده، آب قلم، روغن و نمک می‌باشد.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

آش اشکنه ی اراک «او گرمه»

یکی از غذا هاي اصیل ایرانی کـه مخصوص خانواده هاي‌ کم درآمد استان مرکزی بود آش شکنی اراک نام دارد.

این غذا در عین سادگی کـه دارد سرشار از انرژی و ویتامین اسـت ودر مدت زمان کوتاهی می‌توان ان را پخت.

جالب اسـت بدانید این غذا از تنوع زیادی در مناطق مختلف ایران برخوردار اسـت و شـما می‌توانید در شهر های مختلف ایران شاهد طبخ غذاهایی هم چون اشکنه تخم مرغ، اشکنه سبزی، اشکنه سیب زمینی، اشکنه کشک و … باشید.

این غذا با استفاده از موادی هم چون آرد، تخم مرغ، زردچوبه، پیاز و شوید، روغن و … آماده میشود.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

آش شیر

آش شیر یکی از غذا هاي بومی و سنتی استان مرکزی بـه شمار می‌رود کـه کدبانوهای خوش ذوق این منطقه با استفاده از موادی هم چون گندم پوست کنده، شیر، کشمش، نخود، بادام و گردو اقدام بـه طبخ ان می‌کنند.

بـه علت وجود شیر درکنار حبوبات و کشمش دراین غذا پزشکان متخصص تغذیه توصیه میکنند کـه کودکان و نوجوانان از این غذا بیشتر مصرف کنند.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

آش انار

آش انار یکیدیگر از غذا هاي لذیذ این منطقه محسوب می‌شود کـه در میان مردم این استان از طرفداران بسیار زیادی برخوردار اسـت.

چراکه دراین آش انار علاوه بر این کـه از سبزیجات و حبوبات استفاده می‌شود بلکه از مغز گردو ؛ آب انار و برگ زردآلو بـه کار برده میشود و یک طعم فوق العاده اي بـه این غذا میدهد.

گویی طعم تمام میوه هاي‌ بهشتی یکجا دراین غذا احساس می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این غذای خوشمزه را از دست ندهید.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

آش جو «جودوغ» با شکمبه

آش جو با شکمبه یکیدیگر از غذا هاي محلی این استان معرفی شده اسـت کـه دستور پختی شبیه بـه آش ترخینه دارد اما تنها تفاوتی کـه در میان ان ها وجوددارد این اسـت کـه دراین غذا بـه جای این کـه ترخینه خشک استفاده شود از جو پرکنده یا نیمکوب بـه کار میبرند.

تعداد زیادی از ایرانیان این غذا را در سفره هاي‌ رنگی خود قرار می‌دهند و طرفدار پرو پاقرص ان هستند.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

آش ترخینه با شکمبه

تنوع بی نظیری از انواع آش ها را در استان مرکزی میتوانید شاهد باشید.

در تعداد زیادی از مناطق این استان یک نوع آش بـه نام آش ترخینه دوغ آماده میشود کـه در بعضی جاهای منطقه بـه آش سیرابی نیز مشهور اسـت و از رایجترین غذا هاي شهر های این خطه از کشور بـه شمار میرود.

نکته جالبی کـه وجوددارد و دانستن ان خالی از لطف نیست این اسـت کـه ترخینه نوعی ماده حل شده و مرکب از دوغ، گوجه، گندم پرک شده، برگ چغندر دیگر سبزیجات میباشد کـه توسط تعداد زیادی از خانواده ها در فصل تابستان تهیه شده ودر فصل زمستان ان بـه مصرف میرسد.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

آش خیار

شاید برای نخستین بار اسـت کـه اسم غذایی را می‌شنوید کـه در داخل ان خیار بـه کار برده شده اسـت.

در شهرستان اراک غذایی بـه نام آش خیار طبخ میشود کـه طعم و عطر بسیار جذاب و اشتها آوری دارد.

مردمان این شهر با استفاده از موادی هم چون گوشت، خیار چنبر، نعناع، گندم، سیر، پیاز، عدس، نان خشک و… این غذای بومی را تهیه میکنند و جالب اسـت بدانید بـه واسطه استفاده حبوبات مغذی در ان؛ این غذا در زمره مغذی ترین و سالم ترین غذا هاي سنتی این استان قرار گرفته اسـت.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد
آش آلو

آش آلو یکی از غذا هاي اشتها آور استان مرکزی بـه شمار می‌رود.

وجود آلو باعث شده اسـت کـه این غذا طعم بسیار لذیذ و دلچسبی بـه خود بگیرد و از جمله غذا هاي محبوب ساوه میباشد.

در پخت این غذا از موادی هم چون زردچوبه، گوجه فرنگی، پیازداغ، نخود، لوبیا چیتی، رشته آش، آلوبخارا و… بـه کار برده میشود.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

کله جوش «کال جوش یا دوغ گرمه»

غذایی بـه نام کله جوش مشهور بـه دوغ گرمه از جمله غذا هاي محلی استان مرکزی محسوب می‌شود کـه در مناطق دیگر کشور هم چون خراسان و استان یزد نیز طبخ می‌شود.

کشک اصلی ترین ماده تشکیل دهنده این غذا می‌باشد و کدبانو هاي‌ خوش ذوق این منطقه با استفاده از موادی هم چون کشک، روغن، نعنا، مغز گردو، زردچوبه، و نمک و فلفل اقدام بـه پختن این غذای مقوی و مفید می‌کنند.

ناگفته نماند کـه این غذا در گروه خوراکی هاي‌ آبکی قرار دارد و یکی از بهترین گزینه هاي‌ فصول سرد سال میباشد.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

آبگوشت دودار «دوگوله دودار»

آبگوشت دودار یا همان آبگوشت دوغ دار از جمله غذا هاي محلی پر از انرژی استان مرکزی می‌باشد کـه علاوه بر این استان در استان لرستان نیز بـه عنوان یکی از مقوی ترین خوراکی هاي‌ محلی و سنتی مصرف می‌شود.

از جمله مواد تشکیل دهنده این غذا می‌توان بـه گوشت آبگوشتی، لوبیا سفید، نخود، بادمجان سرخ شده، کشک، نعنا، سیر و… اشاره کرد.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

گوشتابه اراک

گوشتابه اراک یکی از پرطرفدارترین غذا هاي شهرستان اراک بـه شمار می‌رود کـه در مدت زمان نسبتاً کمی آماده میشود و بـه خاطر استفاده از گوشت گوسفند و تخم مرغ در ان؛ سرشار از منابع غذایی پروتئینی حیوانی و گیاهی میباشد. از مواد تشکیل دهنده این غذا می‌توان بـه تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، گوشت چرخ کرده، زردچوبه و… اشاره کرد.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

شفته اراکی «کوفته اراکی»

شفته مخصوص اراک از جمله غذا هاي دیگر محلی و سنتی این خطه میباشد کـه بـه خاطر رنگ و شکل جذاب و فوق العاده اي کـه دارد زبانزد خاص و عام میباشد.

غذایی خوش عطر و لذیذ کـه با ترکیبی از موادی هم چون گوشت چرخ کرده، جعفری، پیاز، آرد نخودچی، رب گوجه فرنگی و… آماده میشود و پس از آماده شدن میتوان ان را بـه همراه ماست، نان و سبزی خوردن سرو کرد.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

کباب ته تالی

یکی از غذا هاي مشهور و پرطرفدار استان مرکزی و شهرستان اراک کـه در گذشته بـه ان ته تالی گفته می شد و اکنون ماهیتابه نام دارد با استفاده از گوشت چرخ کرده، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، لواشک، زردچوبه، نمک، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و… آماده میشود و طعم بسیار لذیذی دارد. این غذا با چاشنی هاي‌ بومی ؛ سبزی خوردن و ماست میل میشود.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

رشته پلو

رشته پلو یکی از غذا هاي محلی و بومی استان مرکزی میباشد کـه با ترکیب موادی هم چون رشته پلویی، گوشت، خرما، برنج، روغن، زعفران و کشمش تهیه و طبخ میشود.

شـما می‌توانید درکنار میل کردن این غذای مغذی و لذیذ ماست و سبزی خوردن را داشته باشید.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

خورشت فسنجان و کشک

از معروفترین ودر عین حال محبوب ترین غذا هاي محلی ایرانی کـه متعلق بـه استان مرکزی هم میباشد خورش فسنجان می‌باشد با این تفاوت کـه دراین استان دراین خورشت بـه جای رب انار از کشک نیز استفاده می‌شود.

در تهیه این غذا از موادی هم چون گردو، کشک، پیاز، گوشت، سیر و… بـه کار برده می‌شود.

غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد

پتله پلو

غذای محلی پتله پلو یکیدیگر غذا هاي استان مرکزی می‌باشد کـه از فرهنگ غذایی مردم شهرستان اراک نشات گرفته اسـت.

برای طبخ این غذا دو مرحله کاملاً مجزا توسط سرآشپز ها اجرا میشود و با استفاده از موادی هم چون عدس، پتله، سیب زمینی، روغن، برنج و… آماده میشود.

بـه کار بردن حبوبات و غلات از ویژگی هاي‌ بارز و قابل توجه این غذا می‌باشد

نوشته غذاهای محلی اراک که هوش را از سر میبرد اولین بار در تالاب. پدیدار شد.