آشنایی با روش ها و مراحل ساخت هولوگرام

آشنایی با روش ها و مراحل ساخت هولوگرام

هولوگرام به برچسب 3 بعدی

هولوگرام به برچسب 3 بعدی گفته می شود که بر روی جعبه محصولات درج می شود و وجود آن به مشتری این تضمین را می دهد که محصول مورد نظر دارای اصالت می باشد. ساخت هولوگرام به روش های مختلفی انجام می شود که روز به روز و با توسعه و پیشرفت علم و فناوری این کار بسیار دقیق تر و با ظرافت بیشتری انجام می شود به طوری که میزان خطا در آن به حداقل مقدار ممکن می رسد. به همین منظور در این مقاله درصدد برآمدیم که اول از همه شما را با مفهوم هولوگرام و موارد کاربرد آن آشنا کنیم و سپس روش ها و مراحل ساخت و چاپ هولوگرام را نیز در اختیار شما بگذاریم.

 منظور از هولوگرام چیست؟

منظور از هولوگرام چیست؟

در این مقاله ما قصد داریم که شما را با مراحل و روش های ساخت هولوگرام آشنا کنیم. اما قبل از اینکه با روش ساخت آنها آشنا شوید، بهتر است که در ابتدا مفهوم هولوگرام را بهتر بشناسید. به طور کلی هولوگرام به برچسبی گفته می شود که به شکل 3 بعدی تولید شده و بر روی جعبه محصولات  کالاها چسبانده می شود. این برچسب ها حتی اگر بر روی یک سطح 3 بعدی چسبانده شوند نیز به صورت 3 بعدی نمایش داده می شوند.

امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت بسیار زیادی که در صنعت کامپیوتر به وجود آمده است، هولوگرام ها به راحتی و با دقت و ظرافت بسیار بالایی به کمک انواع نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتری تولید می شوند. ساخت هولوگرام با استفاده از کامپیوتر مانع از کپی برداری و تکثیر غیر مجاز آن نیز می شود.

 

طرز ساخت هولوگرام

همانطور که گفته شد، هولوگرام ها در واقع یک تصویر 3 بعدی از الگوی چاپ شده ای هستند که این الگو در سطح 2 بعدی قرار دارد. برای اینکه این الگوها ثبت شوند، از تاباندن نور لیزر بر روی یک جسم 3 بعدی استفاده می شود که این نور به یک صفحه ای که شفافیت بالایی مانند یک شیشه دارد، بازتابیده می شود. لازم به ذکر است که صفحه ای که قرار است نور به آن بازتاب داده شود، باید با موادی که به نور حساس هستند، مانند فتو پلیمر و سیلور هالید پوشش داده شده باشند. درست بعد از لحظه ای که نور بازتاب داده می شود، یک نور لیزری مرجع بر این سطح تابیده می شود تا یک الگوی تداخلی ایجاد نماید که این الگو بعدها در فرایندهای تغییرات میکروسکوپی با در نظر گرفتن ویژگی هایی که مواد دارند، مورد رمزگشایی قرار می گیرند. برای اینکه هولوگرام ها مشاهده شوند، یک فرد دیگر لیزر را بر روی سطح چاپی می تاباند که این اقدام باعث می شود تا الگوی رمز گشایی شده با انکسار نور، تصویر 3 بعدی شی را بازسازی نماید.

انجام این فرایندها با گسترش مواد ثبت شده نیاز به تجهیزات و لیزرهایی، مانند فرایندهای شیمیایی دارند. بعد از اتمام مراحل گفته شده، هولوگرام ها به کمک ابزارهای چاپی بر روی سطوح انعطاف پذیر حک می شوند.

 

 ساخت هولوگرام به صورت دستی

ساخت هولوگرام به صورت دستی

به طور کلی هولوگرام ها به دو روش دستی و دیجیتالی ساخته می شوند که در ادامه شما را با هر کدام از این روش ها آشنا می کنیم. طرز ساخت هولوگرام به صورت دستی:

این کار علی رغم آنچه که تصور می کنید، اصلا کار سختی نبوده و شما خیلی راحت می توانید به کمک چند تکه پلاستیک و یک گوشی هوشمند، هولوگرام مورد نظر خود را بسازید. از جمله وسایلی که برای این کار نیاز دارید، یک قاب قدیمی سی دی می باشد که بدون شک در هر خانه ای پیدا می شود. علاوه بر این به چسب نواری، خط کش و خودکار هم نیاز پیدا خواهید کرد.

در مرحله اول شما باید برای پروژکتور هولوگرام یک قالب ایجاد نمایید، برای این کار ابعاد مورد نیاز قالب را بر روی کاغذ گراف رسم نمایید. قالب مورد نظر از اجزای لوزی شکل تشکیل شده است که با قرارگیری در کنار یکدیگر به شکل یک مربع درخواهد آمد و در نهایت پروژکتور نهایی به صورت یک هرم ایجاد می شود.  بعد از تعیین ابعاد مورد نظر، کاغذ و خودکار خود را برداشته و ابعاد مورد نظر را بر روی کاغذ رسم نمایید. لازم به ذکر است که هر چقدر ابعادی که انتخاب می کنید، کوچکتر باشد، کیفیت هولوگرام ایجاد شده نیز بهتر می باشد.

قاب سی دی که انتخاب کرده بودید را بردارید و سپس الگویی که بر روی کاغذ رسم کرده و برش داده بودید را بر روی قاب بگذارید و شکل آن را به قاب منتقل کنید. این کار را 4 مرتبه انجام دهید و سپس قالب پلاستیکی را از خطوطی که به آن منتقل کردید، برش دهید. حال شما 4 قطعه پلاستیکی دارید که باید آنها را با استفاده از نوار چسب به یکدیگر بچسبانید. دقت کنید که آنها را طوری به هم بچسبانید که در نهایت شبیه به یک هرم شود. اکنون پروژکتور هولوگرام ایجاد شد. حال یک فیلم ساده را در گوشی خود پلی کنید و پروژکتوری که ایجاد نموده اید بر روی صفحه گوشی خود قرار دهید، در این لحظه به راحتی می توانید تصویر سه بعدی ایجاد شده را ببینید.

 

ساخت دیجیتالی هولوگرام

در این روش، ساخت هولوگرام کاملا به شکل دیجیتالی انجام خواهد شد. تصاویر مورد نظر به طور کامل و به صورت دیجیتالی برای ماشین دات ماتریکس تعریف می شود و سطحی که به نور حساسیت دارد به محض دریافت فرمان از کامپیوتر به وسیله نور لیزر نگاشته خواهد شد. در ساخت هولوگرام به صورت دیجیتالی، سطح هولوگرام ایجاد شده به شکل نقاط فرو رفته خواهد بود که این فرورفتگی ها به قدری کوچک می باشند که به راحتی و در زیر نور معمولی و با استفاده از چشم غیر مسلح قابل مشاهده نخواهند بود.

با توجه به عمقی که این نقاط دارد، شکست نوری که اتفاق می افتد، با هم تفاوت خواهد داشت و سطح هولوگرام به شکل رنگی نمایش داده خواهد شد. برای اینکه در سطوح حساس عمق و شکست نور ایجاد شود، این سطح در جهت X و Y حرکت خواهد کرد. در این حالت یا منبع تابش یا سطح حساس به نور ثابت می باشد که در زمان ثابت بودن منبع حساس به نور، زاویه تابش لیزر متغیر خواهد بود.

 

 ایجاد هولوگرام به روش هولوگرافی ساده

ایجاد هولوگرام به روش هولوگرافی ساده

از آنجایی که ساخت هولوگرام اغلب با استفاده از ابزارها و تکنیک های پیچیده صورت می گیرد، خیلی از افراد نمی توانند آن را در منزل و به راحتی بسازند. اما خوشبختانه امروزه با استفاده از روش هولوگرافی ساده همه افراد می توانند به سرعت و کاملا مقرون به صرفه هولوگرام های مورد نظر خود را در منزل ایجاد نمایند.

 

هولوگرام ها در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرند؟

تکنولوژی ساخت هولوگرام سبب شده است تا دیگر نیازی به استفاده از الگوهایی که در قدیم برای ضمانت اصل بودن محصول وجود داشت، نباشد. برای ساخت هولوگرام ها اصلا نیازی نیست که سطح مورد نظر مسطح و یا شفاف باشد بلکه هر ماده ای که از لایه جاذب کدر برخوردار باشد نیز می تواند به یک هولوگرام تبدیل شود.